Absintbereiding

Re: Hoe wordt de Groene Feniks gemaakt?

F@TM@N (08/01/07 om 17:14:05):

Prachtige fotoreportage...

Ik kan hem bijna ruiken....

ps wat zit je haar leuk.... ;D

 

Helfrich (08/01/07 om 18:21:08):

Mooi werk, Barski! Ik heb je kruiden trouwens nu hier in Nijmegen. Die breng ik een dezer dagen wel even langs.

(Die kurk lijkt me trouwens eerder een dopkurk dan een kroonkurk.)

 

sixela (08/02/07 om 01:48:25):

Niet als je die maar verdunt to 68°. Althans niet als je met koud water verdunt.

Ja, voorzichtigheid is inderdaad geboden om te zorgen dat de absint niet lokaal teveel verdund wordt als je er het water bijdoet.

 

sixela (08/02/07 om 10:50:39):

Dat je maar verdunt tot 68° is om de groene kleuring te beschermen. Een blanche kan je gerust tot 45° verdunnen zonder dat-ie louchet.

 

radioflux (08/17/07 om 18:46:55):

Barski schreef:




En waar gebruik je die slagroomklopper voor?

 

Helfrich (09/30/07 om 15:12:17):

sixela schreef:


Ja, voorzichtigheid is inderdaad geboden om te zorgen dat de absint niet lokaal teveel verdund wordt als je er het water bijdoet.

Dat valt nogal mee. Het is sowieso beter om voorzichtig (rustig en zonder temperatuurverschillen) te verdunnen om neerslag en aromaverlies te voorkomen. Maar uitgerekend voor de louche maakt het niet uit. Die is immers volledig omkeerbaar.

Neem bijvoorbeeld een La Bleue uit Val-de-Travers. De laatste fracties van wat men daar als middenloop beschouwt druppelen troebel uit de ketel. Eenmaal in de fles is daar niets meer van terug te zien. (En dat levert de wat notige kooksmaak op waar La Bleue-liefhebbers zo van houden, maar die door distillateurs doorgaans als een defect wordt gezien, maar dat is een andere discussie.)

 

Helfrich (09/30/07 om 22:08:58):

Tsk! Naloopfetisjist.

 

Helfrich (10/11/07 om 16:45:31):

Zenzero schreef:

M'n bloedeigen blanche smaakt naar 'n la bleue uit suisse. Is dat goed?

Als dat de bedoeling is lijkt het me goed.

 

Absintbereiding